Plan marketingowy autorów

Dwa sposoby planowania działań marketingowych dla autorów książek. Jeden oparty na nauce a drugi na narracji


Nadszedł czas, by zabrać się za plan marketingowy. Nie jest to łatwe zadanie. Dlatego nie wiedząc jak się za to zabrać zarówno autorzy jak i wydawcy często rezygnują z planowania tego działania.

Osoby, które wiedzą jak działa marketing, opracowują go na bazie wcześniejszych doświadczeń. Specjaliści od spraw planowania wiedzą, że podjęcie pewnych kroków przynosi pozytywny rezultat i eliminują te, które nie wywołują żadnego skutku.

Zazwyczaj autorzy – debiutanci nie znają działania promocji, nie są w stanie przewidzieć sprzedaży swoich książek i często podejmują takie wyzwanie oparte na improwizacji. W związku z tym często wyniki są niezadowalające, gdyż autor nie rozumie w wystarczającym stopniu działalności wydawniczej.

Mniej doświadczeni pisarze mogą zrealizować swój plan marketingowy na dwa sposoby.


plan marketingowy

Pierwszy – planowanie oparte na nauce, które ewoluuje metodą prób i błędów


W tym przypadku słowo „plan” jest pojęciem względnym. Robisz coś, ale twoje działania opierają się na sprawdzonych poradach marketingowych zamiast danych statystycznych. Starasz się identyfikować docelowych czytelników i kupujących, podejmujesz działania, śledzisz wyniki swoich wysiłków i dostosowujesz się do nich w miarę postępów.


  • Zacznij od końca

Plan marketingowy oparte na metodzie prób i błędów nie jest bezmyślnym podejściem do reklamy, ale tradycyjnym marketingiem realizowanym w nowatorski sposób. Zamiast szacować dochody, stwórz „rachunek zysków i strat”. Określ zysk wymagany, aby przedsięwzięcie było opłacalne, a następnie oblicz przychody potrzebne do osiągnięcia tego zysku.


  • Naucz się skutecznych technik marketingowych

Dowiedz się co należy zrobić, aby wygenerować potrzebny przychód. Czytaj książki o marketingu. Dołącz do grup autorów, wydawców, księgarń a nawet fanów książek. Weź udział w dyskusjach i odwiedź fora internetowe. Dowiedz się, jak możesz z zyskiem manipulować czterema standardami marketingu: produktem, miejscem, ceną i promocją.


  • Oblicz aktualne koszty

Zdecyduj, jakie działania podjąć. Oszacuj koszt zrobienia wszystkiego, co jest wymagane do produkcji, dystrybucji, promocji i sprzedaży książek. Jeśli odejmiesz te koszty od przewidywanych przychodów, to czy Twój plan zapewni wystarczający zwrot?

Jeśli nie, wróć do niego, dokonując pewnych zmian.


  • Wykonaj odpowiednie czynności

Gdy masz już plan, zrealizuj sprawdzoną (przez innych) serię przemyślanych działań. Zdecyduj o cenie, która pozwoli Ci osiągnąć cele związane z zyskiem, biorąc pod uwagę koszty. Skontaktuj się z partnerami dystrybucyjnymi w sprawie sprzedaży detalicznej. Organizuj sprzedaż online. Zajmuj się sprzedażą osobiście. Jeśli masz możliwość udzielaj się na portalach społecznościowych, pokazuj się w mediach i występuj publicznie.


  • Wyznacz sobie kamień milowy

Nowe przedsięwzięcia często wymagają przekierowania działań do skutecznego planowania opartego na metodzie prób i błędów. Gdy zaczniesz dostrzegać wyniki – pozytywne lub negatywne – oceń swój względny sukces. Rób więcej tego co działa i wprowadzaj zmiany lub eliminuj działania, które się nie sprawdzają.


plan marketingowy autorów

Drugi – planowanie jako narracja


Dzięki tej strategii podchodzisz do działań marketingowych, podobnie jak do pisania książki.


Krok pierwszy: Zdefiniuj motywacje postaci


Jako autor, jesteś główną postacią. Określ, jakie są Twoje mocne i słabe strony. Inną ważną postacią w tym scenariuszu jest twój docelowy czytelnik. Dokładnie zdefiniuj tę osobę pod względem demograficznym. Zadaj sobie pytanie dlaczego chce kupić Twoją książkę? Sprawdź gdzie najczęściej czytelnicy kupują, prawdopodobnie właśnie tam powinna być ona dostępna. Inną ważna osobą jest twój wydawca. W jaki sposób znajdziesz właściwego? Co powinno być w Twojej propozycji? Czy pośrednik może ci w tym pomóc?

Jeśli wybierzesz niezależne publikowanie, do opisania jest więcej rzeczy. Kupujący w sklepach online (księgarnie, supermarkety, sklepy z pamiątkami, sklepy internetowe itp.) – przyjmują produkty, które zwiększą ruch w sklepach, zwiększą obroty zapasów i tym samym zwiększą zysk. Dystrybutorzy detalicznych sklepów chcą wysokiej jakości książek, które są wspierane przez promocję autora. Bibliotekarze chcą książek, które pomogą ich patronom. Klienci korporacyjni chcą wykorzystywać Twoje treści do sprzedawania większej ilości swoich produktów.


Pamiętaj o konkurencji.


Rywalizujesz o zasoby umysłu i portfela swoich potencjalnych czytelników, korzystając z różnych tytułów i produktów, w zależności od wybranych przez Ciebie konsumentów i sprzedawców. Wyszukaj konkurencyjne tytuły w swojej kategorii. Zapoznaj się z innymi tytułami. Klienci korporacyjni mają do wyboru szeroki asortyment produktów promocyjnych. Rywalizujesz z nimi mając ograniczony budżet.


Krok drugi: Napisz swoją historię


Opisz proces produkcji i marketingu swojej książki. Jakie porady udzieli ci księgowy, grafik i redaktorzy? Co może uniemożliwić Ci odniesienie sukcesu? Opisz, w jaki sposób chciałbyś przedstawić swoją książkę w programach telewizyjnych i radiowych. Opowiedz o próbach i udrękach, których doświadczasz; organizując dystrybucję; stwórz taka historię, aby osiągnąć pozycję lidera.


Krok trzeci: Utwórz zakończenie i zaplanuj kontynuację


Zamknij swoją historię w taki sposób, aby zachęcić do kontynuacji następnej części.

Zdefiniuj i kontroluj historię tak samo, jak robisz to w swoim życiu. Dokładnie opisz, w jaki sposób będziesz podążał do celu, aby osiągnąć sukces.

Obie te techniki potwierdzają, że na początku nowego przedsięwzięcia niewiele wiadomo i wiele się zakłada. Podejścia te systematycznie przekształcają założenia w wiedzę, w miarę rozwoju strategicznego przedsięwzięcia. Postępuj zgodnie z szacunkami, a następnie testuj je i zadawaj pytania w miarę postępów. Kiedy zdobędziesz nowe informacje, włącz je w razie potrzeby do swojego ewoluującego planu. Prawdziwy potencjał Twoich wysiłków jest odkrywany w miarę ich rozwoju. Wkrótce zdobędziesz doświadczenie w zakresie marketingu książek i zrealizujesz swój pierwszy plan marketingowy.


plan marketingowy autorów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *