Celem zdjęcia autorskiego jest utrwalenie Twojej marki. Przez cały czas powinieneś zadawać sobie pytanie: „Jaki obraz staram się przedstawić światu?”
Wszyscy wiemy, że ludzie często oceniają książkę po okładce, ale prawdą jest również, że sugerują się zdjęciem jej autora. To zdjęcie daje czytelnikom wskazówkę, jakiego tonu można się spodziewać po książce. Czy autor wykazuje poczucie humoru? A może on/ona wygląda jak spec od horroru lub tajemnic albo jego twarz wpatruje się w Ciebie z kompetencją, życzliwością i/lub współczuciem, tak jak u kogoś, kto chciałby skorzystać z porady finansowej, stylu życia lub duchowej? Innymi słowy, czytelnicy patrzą na Twoje zdjęcie i zadają sobie pytanie: kim jest ten człowiek i czy chcę od niego kupić książkę?
Zatrudnij profesjonalistę
Nie ma wyjątku od tej zasady. Biorąc pod uwagę znaczenie zdjęcia – podobnie jak w przypadku okładki książki – nie chcesz oszczędzać. Zatrudnij profesjonalnego fotografa, najlepiej specjalistę od zdjęć portretowych. W końcu Twoje zdjęcie również wpływa na pierwsze dobre wrażenie. Nie chcesz, żeby to wyglądało amatorsko.
Zacznij od rozmowy z fotografem. Powiedz mu, kim jesteś i co chcesz przedstawić na tym zdjęciu. Jeśli zatrudniłeś specjalistę, będzie sam już wiedział, co zrobić dalej.
Zaufaj swojemu fotografowi. Nie bój się podać swoich przykładów zdjęć portretowych, które lubisz, wyjaśnij mu, dlaczego akurat te zdjęcia wybrałeś. Pokaż również te, które nie wpadły w Twój gust, aby wiedział, czego unikać. Im więcej informacji podasz, tym bardziej będziesz zadowolony ze swoich wyników.
Zadbaj o siebie. Prześpij się dobrze w noc poprzedzającą sesję zdjęciową. Trzeba wyglądać świeżo.
Ogranicz wprowadzanie drastycznych zmian w swoim wyglądzie w ostatniej chwili. Nie stwórz nowej, zuchwałej fryzury ani nie stosuj tygodniowej diety. Chcesz zaprezentować najlepszą wersję swojego codziennego, naturalnego ja. Opłaci się to również podczas spotkań autorskich, by ludzie rozpoznali Cię na podstawie Twojego zdjęcia.
Dodatkowe, mniej istotne sugestie
Skoncentruj się na twarzy. Celem zdjęcia autorskiego jest utrwalenie Twojej osobowości, a twarz jest (zwykle) jej kluczem. Więc cała odzież, biżuteria i makijaż powinny tylko uzupełniać.
Ubieraj się mądrze. Unikaj silnych wzorów. Wszystko, co odwraca uwagę od Twojej twarzy, nie warto zakładać. Jeśli masz jaśniejsze włosy, noś ciemniejsze ubrania i na odwrót.
Zrelaksuj się. Baw się dobrze. Staraj się być jak najbardziej naturalny.
Zazwyczaj nie chcesz krzyżować ramion. Wygląda nieprzyjaźnie i jakbyś za bardzo starał się swoją wyższość. Jeśli jednak fotograf poprosi Cię o wypróbowanie kilku pozycji z założonymi rękami, to świetnie.
Ubierz się adekwatnie do tematu gatunku książki. Trzyczęściowy garnitur sprawdzi się świetnie, jeśli piszesz książkę o biznesie, ale nie za bardzo, jeśli piszesz romans. Przynieś kilka rodzai ubrań. Różnorodność jest dobra i nie zawsze będziesz wiedział, co zadziała najlepiej.
Zaczerpnij opinii. Po zakończeniu sesji zdjęciowej udostępnij wyniki znajomym i rodzinie oraz poproś ich o pomoc w wyborze zdjęcia. Najprawdopodobniej będziesz mógł wybrać więcej niż jedno. Pamiętaj, aby uzyskać kilka opinii, ponieważ inni widzą Ciebie inaczej niż ty siebie. Przekonasz się, że zdjęcie, które lubisz najbardziej, może nie być tym, które wybrali inni.
Zachowaj oryginalność. Aktualizuj portret co dwa, trzy lata. Pomoże utrzymać innowacyjność Twojej marki.
Pamiętaj, że możesz łamać te zasady, gdy pragniesz stworzyć coś, co uzupełni Twoją markę.