Gdzie wydać książkę? Jak wydać książkę?

Publikacja samodzielna czy tradycyjna?


Jaka jest różnica między tradycyjnym, a samodzielnym publikowaniem książek?


Sprawdzamy zalety i wady.


Kiedy kończysz pisać książkę, pojawia się pytanie: wydać ją samemu czy skorzystać z pomocy wydawnictwa?

Obecnie to temat numer jeden w branży wydawniczej, a odpowiedź brzmi: nie musi to być tylko jeden wybór.

Wielu autorów skorzystało jednocześnie z obu rozwiązań. Tak zwani „autorzy hybrydowi” publikowali książki zarówno tradycyjnie oraz jako samodzielni wydawcy. Czasami były to te same publikacje.

Poniżej przedstawiamy dwa modele, ich różnice, plusy i minusy. Ostateczna decyzja, z którego skorzystasz zależy od ciebie.

Niezależni autorzy i wydawcy mogą spokojnie dzielić rynek. Idealne rozwiązanie jakie wybierzesz zależy od książki, okoliczności i własnych preferencji.

W tym artykule przedstawiamy powody, dla których warto zdecydować się na publikacje książek.

Obalamy niektóre mity dotyczące publikowania samodzielnego, w porównaniu z publikowaniem tradycyjnym.

Wymieniamy zalety i wady obu tych opcji.


Czym jest samodzielne publikowanie?


Chociaż idea samodzielnego publikowania znana jest od lat, wciąż istnieje nad tą opcją wiele sporów i nieporozumień. Główna różnica między wydaniem własnym, a tradycyjnym polega na tym, kto zarządza książką.


Wydawnictwo tradycyjne


Wydawca oferuje: edycję, korektę, projektowanie, marketing i dystrybucję.

W zależności od wybranego modelu i konkretnej sytuacji możesz zostać poproszony o wpłatę części pieniędzy po podpisaniu umowy zanim ruszą prace, lub podczas pracy nad książką.


Plusy i minusy


Początkującym autorom, debiutantom, proponujemy znaleźć wydawcę.

Największą zaletą publikacji tradycyjnej jest wsparcie od firmy wydawniczej. Pomoc profesjonalistów, na każdym etapie pracy.

Wśród wad wymienić można różnice twórcze między autorem a wydawcą.

Przy wydaniu tradycyjnym, łatwiej jest dotrzeć do księgarń i hurtowników poprzez wydawcę. Chodzi tu o kwestię rozliczeń, magazynowania i dystrybuowania książki.

Ten problem nie dotyczy książek elektronicznych.


Publikowanie samodzielne


Jako wydawca, Ty musisz zorganizować redagowanie i projekt. Jesteś odpowiedzialny za marketing i dystrybucję. Samodzielne publikowanie może być bardzo kosztowne. Ty decydujesz, w jakie usługi, ile pieniędzy i czasu inwestujesz.

Tutaj autorzy potrafią otrzymać nawet 60–85% wynagrodzenia za książkę.

Wadą jest to, że nowy, debiutujący autor nie mając rozeznania na rynku wydawniczym inwestuje czasami w niepotrzebne usługi, które nie przynoszą żadnych rezultatów.

Ucząc się na błędach, z czasem zrozumie się podstawowe zasady działania rynku wydawniczego.

Zdobycie doświadczenia wydawniczego i wdrożenie go w życie przy kolejnych publikacjach powoduje, że niektórzy autorzy decydują się na otworzenie własnego wydawnictwa, by pomagać innym.


Czy samodzielne publikowanie jest dla mnie?


Przed podjęciem decyzji należy wziąć pod uwagę kilka kwestii.


Czy masz już środki na edycję, projektowanie, marketing i ewentualnie drukowanie? Jeśli nie, to czy możesz je zdobyć?


Gdy nie masz jeszcze środków na projekt, możesz uruchomić kampanię zbiórki pieniędzy lub znaleźć sponsora. Zazwyczaj łatwiej jest dotrzeć do niszowej grupy odbiorców.

Zdając się na samodzielną pracę w publikowaniu książki, potrzeba dużo czasu i zaangażowania na opanowanie niezbędnych umiejętności w tej dziedzinie.

Ostatecznie zostaniesz profesjonalistą w dziedzinie wydania książki, a Twoja ciężka i trudna praca zaowocuje procesem długofalowym.


Czy masz już opublikowane książki, które możesz pokazać agentom?


Jeśli jesteś autorem o nazwisku znanym czytelnikom, a Twoje książki dobrze się sprzedają co wykazać można w raportach, wówczas łatwiej będzie ci znaleźć agenta lub wydawcę.

Przy pierwszej książce, której jeszcze nikt nie zna i nie wiadomo czy będzie nią zainteresowanie, szansa na znalezienie wydawcy jest mniejsza, ale nie do zrobienia.

Są autorzy, którzy zanim skontaktują się z wydawcą, sami publikują swoje utwory w formie ebooka. Dopiero próba samodzielnego promowania i rozpowszechniania swojej publikacji pokazuje im, że lepiej skorzystać z pomocy profesjonalnej wówczas zwracają się o pomoc do wydawnictwa.


Czy chciałbyś, aby Twoje książki znalazły się w księgarniach w całym kraju?


Dystrybucja książek wydawanych samodzielnie (drukowanych lub cyfrowych) odbywa się głównie online. Chociaż można dostać się do lokalnych i regionalnych bibliotek i niezależnych księgarń. Książka wydawana samodzielnie to bardziej skomplikowana procedura.

Jeśli masz w planach wydanie książki na przykład fotograficznej, której drukowanie pochłonie ogromne koszty, wówczas samodzielne jej publikowanie prawdopodobnie będzie mało opłacalne.


Chcesz stać się sławny?


Możesz osiągnąć sławę i sukces jako niezależny wydawca na niszowym rynku, ale nie oczekuj, że tradycyjne media (drukowane gazety, czasopisma, telewizja) od razu o Tobie zaczną mówić.


Czy lubisz być u władzy?


Osoby pracujące w wydawnictwach są ekspertami w tej dziedzinie, dlatego będą podejmować właściwe decyzje dotyczące Twojej książki. Czasami na prośbę i sugestie wydawcy trzeba będzie wprowadzić pewne zmiany np. w tytule, grafice okładki, itd., ale to wszystko ma na celu dotarcie do jak największej grupy czytelników i zwiększonej sprzedaży. Wydawcy wiedzą co jest na topie i jak to trzeba zaprezentować, a tym samym dobrze sprzedać.

Warto mieć jednak swoje zdanie na każdym etapie pracy nad książką.


Czy jesteś dobry w marketingu?


Twoja książka może być arcydziełem z piękną okładką i chwytliwym tytułem, ale nie ujrzysz żadnej sprzedaży, jeśli jej nikt nie kupi. Tradycyjni wydawcy zwykle mają budżet na reklamę i marketing, a także mogą sobie pozwolić na płacenie recenzentom i publicystom. Mają również tę zaletę, że trafiają do księgarń, a to jest ogromna szansa na to, że czasami słaba książka może się sprzedać, jeśli widoczna będzie na półce.


Samodzielna publikacja

Czy masz wszystko, czego potrzeba, aby wykonać projekt?


Wydanie książki wymaga dużo wysiłku, dlatego musisz zdecydować czy chcesz poświęcić na to swój cenny czas.

Niektóre osoby lubią kontaktować się z innymi autorami, budować więzi, organizować wydarzenia. Inni wolą być sami, by skupić się wyłącznie na pisaniu.

Trzeba liczyć się z tym, że jeśli zdecydujesz się zostać samodzielnym autorem poświęcisz dużo czasu, wysiłku i pieniędzy, może okazać się, ze to Twoja najlepsza lub najgorsza inwestycja. Jeśli brzmi to jak coś, co zniechęciłoby Cię do ponownego pisania, spróbuj znaleźć wydawcę.

Stworzyliśmy zestaw pytań, które powinieneś sobie zadać przed podjęciem decyzji.

Poniżej porównujemy obie kwestie.


Publikacja samodzielna, a tradycyjna



Publikacja samodzielnaWydawnictwo
FunduszeMusisz płacić za edycję, projektowanie i marketing. Możesz zaoszczędzić na drukowaniu, jeśli wybierzesz usługę zapłaty przy dostawie.Wydawca wspomaga autora (a w jaki sposób pomaga zależy od warunków zawartych w podpisanej umowie).
NależnośćOtrzymujesz około 60–70% każdej sprzedanej książki, w zależności od sklepu internetowego, w którym sprzedajesz. Nie zapominaj też o płaceniu podatków.Otrzymujesz ustalony % wynagrodzenia za każdą sprzedaną książkę, w zależności od wydawcy i kraju.
PrawaZachowujesz wszystkie prawa. Jesteś również odpowiedzialny za zakup praw do wszystkich projektów, których używasz.Wydawca ma prawa do Twojej książki; dokładne warunki zależą od wydawcy.
DecyzjeTy decydujesz o swojej książce. Możesz podejmować dobre lub złe decyzje; są to jednak Twoje decyzjeZespół ekspertów podejmuje decyzje dotyczące Twojej książki, gdzie po wykonaniu projektu zapytają tylko o Twoją opinię.
Wyczucie czasuTo zależy tylko od Twojego czasu i umiejętności: Twoja książka może być na półkach w ciągu kilku miesięcy.Wydanie książki może potrwać do 6 miesięcy.
Publikacja książkiKażda książka może zostać opublikowana. Twój sukces zależy od tego, jak duży jest Twój rzeczywisty rynek i jak dobrze możesz do niego dotrzeć.Tylko nielicznych wybranych można opublikować: ponieważ wydawcy mają ograniczone fundusze, muszą wybierać spośród nadchodzących tekstów. Bardzo trudno jest znaleźć wydawcę, który byłby skłonny opublikować każdą książkę.
KsięgarnieChociaż nie jesteś ograniczony do e-booków, trudno jest pojawić się w dużych księgarniach.Wydawcy mogą z łatwością dystrybuować swoje książki na terenie całego kraju.
StaraniaTwoja praca nie kończy się na postawieniu ostatniej kropki. Autor musi wszystko sam zorganizować podczas publikacji.Musisz tylko napisać książkę, a wydawca się wszystkim zajmie. Możesz powrócić do pisania następnej książki.
Wiedz, jakZnalezienie wykwalifikowanych pracowników na każdym etapie procesu jest trudne.Możesz być pewien, że książka jest w dobrych rękach.
SławaJako niezależny autor będziesz miał trudności z wybiciem się poza główną publiczność.Twoje imię będzie na plakatach, w gazetach i księgarniach – ale pamiętaj, co roku nie rodzi się Stephen King.
NagrodyIstnieje tylko kilka nagród dostępnych dla samodzielnych wydawców.Jeśli jesteś dobry i masz szczęście, aby wygrać jedną z wielkich nagród, będziesz dobrze znany i rozpoznawalny.

Masz teraz wyraźniejszy obraz zalet i wad obu stron?

Jesteś gotowy do podjęcia własnej decyzji?

Jeśli zdecydujesz się na hybrydową publikację, rozważ skorzystanie z naszych usług! Zapewniamy fachową konwersję e-booków, profesjonalną korektę tekstu, mistrzowsko wykonaną okładkę, dystrybucję do znanych sklepów internetowych i księgarń (empik, bonito, ebookpoint) i wiele innych porad dążącej do ułatwienia Twojej przygody wydawniczej.

Już dziś opublikuj swoją książkę!


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *